Skip to main content

Tot spațiul dintre gândurile mele, de Bogdan Răileanu. Recenzie.

Am cumpărat cartea asta pentru că titlul mi s-a părut genial. Tot spațiul dintre gândurile mele. Are cumva o încărcătură puternică, e atât de multi-dimensional: spațiul ca spațiu, spațiul în timp, spațiul în abstract. Întotdeauna am fost de părere că o carte e la fel de puternică precum sentimentele pe care le stârnește în tine. Iar cartea asta promite destul de mult. Pe lângă titlu, uită-te la copertă: un astronaut, o fântână, o muscă atârnată cu capul în jos. Începi să simți și să gândești înainte să deschizi cartea.

S-a ridicat cartea la nivelul așteptărilor? Alor mele da, ce-i drept pentru că am știut la ce să mă aștept. Am citit deja destul de multe cărți scrise de autori contemporani tineri (vezi, de exemplu, recenzia pentru Escapada, de Lavinia Branșite). Majoritatea autorilor par să se limiteze acum la povestioare scurte, ușor digerabile de o audiență cu putere de concentrare tot mai redusă. Ce să-i faci, se mișcă și ei cu vremea. Nimeni nu le-ar citi un bildungsroman. Deci, dacă pornești cu doza asta de realism, cartea e drăguță. Mai prinzi câte o idee-două care te fac să zâmbești.

În ansamblu, ceea ce am apreciat cel mai mult a fost faptul că povestirile sunt cu adevărat actuale. Bogdan Răileanu a lăsat deoparte clișeul de popor asuprit de comunism și privește candid asupra unor personaje care încearcă să se încadreze într-un context politic mai larg. În comparație cu Escapada de Lavinia Braniște, pe care eu am numit-o cartea româncei amorțite, Bogdan Răileanu aduce o energie nouă. El alege să scrie despre românii care merg la ski în Austria, despre prima generație de copii români doar pe jumătate, despre lesbiene, despre artiști recunoscuți în Berlin. E un aer nou, cu adevărat actual: personajele nu mai sunt victime; sigur, toate au dramele lor, dar tradiționalul pesimism românesc e bine dozat și uneori înlocuit cu umor.

Astea fiind spuse, nu te aștepta la o carte care va face istorie. Ia-o așa cum e: o lectură ușoară depre românul de azi, scrisă cu talent.
Tudor tăcu și începu să culeagă cu degetele câteva firmituri de pe fața de masă. Făcu un morman, apoi îl mătură de pe suprafața mesei cu o mișcare scurtă, ca și cum grămăjoara de firmituri ar fi fost propriile sale gânduri de care voia să scape.
Ai citit cartea? Dacă ai citit-o lasă un comentariu și spune-mi impresiile tale!

Comments

  1. Eu am râs de m-am prăpădit la faza cu girafa :))

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Să ucizi o pasăre cântătoare, de Harper Lee. Impresii.

Literatură americană modernă. Scrisă în anii '60 de o autoare din Deep South (America... adâncă? America tradițională? America votanților lui Trump?) dintr-o perspectivă dublă: vocea narativă a fetiței de acum 30 de ani se confundă cu cea a femeii din prezentul cărții.  Jean-Louise Finch (poreclită Scout)  navigează împreună cu fratele său Jem  lumea din  Maycomb (un târg?) aflat în statul Alabama. Orfani de mamă, cei doi sunt crescuți de tatăl lor, Atticus Finch , un avocat cu principii care luptă împotriva segregării rasiale. E o carte pe care majoritatea școlilor din America o predau, deși începe să fie controversată din cauza limbajului rasial dur. Se pare că nu mai e politically correct să fii historically correct. Ah cât urăsc romgleza. Dar câteodată n-ai ce-i face, limba română nu ține pasul. Despre pierderea inocenței Cartea asta nu a primit premiul Pulitzer degeaba. E materie grea: discriminare rasială, stratificare socială, abuz. În timp ce temel...

Prietena mea genială, de Elena Ferrante. Recenzie.

În ultima vreme, au început să mă intereseze femeile care scriu despre femei. Probabil e o răbufnire după n -șpe ani de școală românească în care am consumat doar literatură scrisă de bărbați despre bărbați. Nu-mi amintesc să fi văzut vreodată un nume de autoare pe listele de lectură din liceu. Cu excepția Vitoriei Lipan și a Otiliei  lui Călinescu, mi-e greu să numesc personaje feminine cu adevărat memorabile, fie ele scrise chiar și de un bărbat. (Și dacă tot suntem la capitolul frustrări din copilărie, trebuie să menționez că toate cărțile acelea alese grijului de vreun nene sau vreo tanti ministru veneau la pachet cu un comentariu sec ce trebuia înghițit și regurgitat în caz de examen.) De când am luxul de a citi cărți alese de mine, constat cu bucurie precaută că literatura română a început să crească ovare. De exemplu, Escapada Laviniei Braniște oferă o perspectivă autentic feminină asupra vieții cotidiene românești și observă raporturi interesante între femei: unele de...

Cei care pleacă și cei ce rămân, de Elena Ferrante. Recenzie.

Când eram copii, ne aștepta eternitatea. Vacanțele de vară erau interminabile. Trăiam în stabilitate și permanență. Dar anii trec și lucrurile se mișcă. Nu neapărat cu direcție, dar se mișcă. Timpul accelerează. Unii pleacă, alții rămân. Cei care pleacă și cei ce rămân este al treilea volum din tetralogia napolitană a Elenei Ferrante. Primul volum, Prietena mea genială ( vezi recenzia ), ne introduce în lumea Elenei și a Lilei, o mahala a unui Napoli violent. Le urmărim navigându-l mereu împreună; fetițele se transformă, sub ochii noștri, în femei. Dar la sfârșitul celui de-al doilea volum, Povestea noului nume ( vezi recenzia ), rămânem cu imaginea unei prietenii în dezechilibru: Lila, trecută printr-un divorț scandalos, are un copil de o paternitate incertă; Elena publică prima sa carte și își împlinește visul de a evada din mizeria mahalalei. Avem intuiția unei despărțiri iminente. Începutul celui de-al treilea volum e o avertizare, o premoniție: unii, mulți, vor pleca. Ele...