Skip to main content

Povestea fetiței pierdute, de Elena Ferrante. Recenzie.


Povestea fetiției pierdute mi s-a părut cel mai slab volum al tetralogiei napolitane. Dacă primele trei cărți m-au ținut trează până în zori, cugetând și subliniind citate, al patrulea volum m-a plictisit.

Elena se întoarce în mahalaua copilăriei și rămâne acolo până la bătrânețe. Reușește să recâștige apropierea Lilei și revedem imaginea prieteniei care le-a legat în copilărie răsfrântă în oglinda timpului: de data aceasta nu se mai joacă cu păpușile, ci se îngrijesc de cele două fetițe ale lor, Tina (fata Lilei și a lui Enzo) și Imma (fiica Elenei și a lui Nino). Relația e evident alterată. Personalitatea polarizantă a Lilei pune relația lor într-un echilibru precar. Elena aduce însă stabilitate, conștientă că singura șansă de conviețuire e să evite un conflict direct: Orice relație intensă între oameni e plină de capcane și, dacă vrei să dureze, e nevoie să înveți să le ocolești.

Supunerea Elenei, deși necesară pentru ca relația lor să supraviețuiască, mi se pare acum ușor iritantă. Atitudinea aceasta e justificabilă în primele volume. În copilărie, fetița timidă e fermecată de curajul Lilei. În adolescență, neîncrederea în sine stârnește admirația pentru dezinvoltura celeilalte. Banalitatea muncii școlare își găsește antidotul în viața mondenă a Lilei, căsătorită de tânără. Pe fondul constrângerilor pricinuite de conviețuirea cu părinții, Elena e acaparată de perspectiva unei aventuri alături de prietena sa. Totul face legitim parte din naivitatea și aspirațiile vârstei. Dar, odată ce Elena reușește să se desprindă de mahala, odată ce intră în cercuri culte și devine scriitoare, supunerea ei în fața Lilei și insistența de a păstra o prietenie în dezechilibru e greu de înțeles. Și totuși, îi permite Lilei să-i ironizeze noul statut, să intervină în relația cu propriile ei fice și să o țină în umbră, ascunzându-i lucruri în mod evident. Asta îmi amintește de un citat din Iona, de Marin Sorescu: Un sfert din viață îl pierdem făcând legături. Tot felul de legături între idei, fluturi, între lucruri și praf. Totul curge așa de repede și noi tot mai facem legături între subiect și predicat. Trebuie să-i dăm drumul vieții, așa cum ne vine exact, să nu mai încercîm să facem legături care nu țin.

Proximitatea lor fizică e aproape sufocantă -- Elena locuiește în apartamentul de deasupra Lilei și e târâtă involuntar în toate problemele acesteia. Rămâne pe loc până la bătrânețe, în ciuda resurselor și relațiilor pe care le dobândește. Nu sunt deloc de acord cu pretextul său că locul natal îi oferă contactul cu realitatea de care un scriitor are nevoie. Nu ar fi mult mai firesc să-și dorească să colinde lumea, să întâlnească oameni, să acumuleze experiențe, să asimileze idei noi? În schimb, alege lumea îngustă a Lilei și ține cu dinții la o relație care o trage în jos. De-a lungul întregii lecturi, n-am făcut decât să-i șoptesc Elenei: Hai, pleacă odată!

Cartea n-a fost, totuși, o risipă totală de timp. Cum am scris și în recenzia volumului precedent, mă încântă felul în care Elena Ferrante abordează feminitatea și maternitatea. Personajele sale nu sunt niciodată de o parte sau alta a unei bariere clare. Elena își iubește și detestă mama în același timp; nu știe ce simte în fața urmelor eredității ei. Dacă în timpul primelor două sarcini e disperată când simte dureri de picior, după moartea ei pare chiar să mimeze cu duioșie (cel puțin din punctul de vedere al Lilei) un șchiopătat subtil care-i amintește de defectul mamei (Trebuie să controlez umbra asta -- pe mama mea, pe toate strămoașele noastre -- sau trebuie s-o las să se dezlănțuie?).  Relația cu fiicele sale e la fel de greu de definit: se străduiește să-și îndeplinească rolul de mamă, dar recunoaște că nu-i aduce întotdeauna împlinire: N-am suportat nici acea șușoteală. Nu mai suportam nimic: copilăria lor, rolul lor de mamă, gângurerile Immei.

Prin vocea Lilei, Elena Ferrante recunoaște explicit efortul ei de a construi personaje multidimensionale, de a surprinde viața în toată complexitatea ei: Numai în romane proaste oamenii cred mereu lucrul corect, spun mereu ce trebuie, fiecare efect are o cauză clară, lumea se-mparte între cei simpatici și cei antipatici, cei buni și cei răi, totul până la urmă, te consolează. 

După această definiție, tetralogia napoitană e o serie reușită. De-a lungul celor două volume, te cerți și te împaci cu niște personaje cât se poate de reale. Femei construite de o femeie.

Dacă ți-a plăcut această recenzie, vezi și:

Comments

Popular posts from this blog

Prietena mea genială, de Elena Ferrante. Recenzie.

În ultima vreme, au început să mă intereseze femeile care scriu despre femei. Probabil e o răbufnire după n -șpe ani de școală românească în care am consumat doar literatură scrisă de bărbați despre bărbați. Nu-mi amintesc să fi văzut vreodată un nume de autoare pe listele de lectură din liceu. Cu excepția Vitoriei Lipan și a Otiliei  lui Călinescu, mi-e greu să numesc personaje feminine cu adevărat memorabile, fie ele scrise chiar și de un bărbat. (Și dacă tot suntem la capitolul frustrări din copilărie, trebuie să menționez că toate cărțile acelea alese grijului de vreun nene sau vreo tanti ministru veneau la pachet cu un comentariu sec ce trebuia înghițit și regurgitat în caz de examen.) De când am luxul de a citi cărți alese de mine, constat cu bucurie precaută că literatura română a început să crească ovare. De exemplu, Escapada Laviniei Braniște oferă o perspectivă autentic feminină asupra vieții cotidiene românești și observă raporturi interesante între femei: unele de pri

Povestea noului nume, de Elena Ferrante. Recenzie.

Cucerită de  Prietena mea genială , primul volum din tetralogia napolitană a Elenei Ferrante ( vezi recenzia ), am citit pe nerăsuflate cel de-al doilea volum, Povestea noului nume.  Dacă adolescentele Lila și Elena mi-au acaparat atenția încă din prima carte, tinerele Lila și Elena m-au câștigat definitiv în a doua. Caracterele lor, atât de opuse și totuși în echilibru atunci când se întâlnesc, conving. Le crezi. Poate că ceea ce le dă veridicitate e refuzul Elenei Ferrante de a-și plasa personajele de o parte și de alta a binelui și a răului; totul e o iluzie a perspectivei. Lila e, în același timp, genială și naivă. Mi-a plăcut, în mod deosebit, geometria romanului: pe fondul unui timp dureros de unidirecțional în care personajele cresc și îmbătrânesc ireversibil, poveștile lor cotesc, se intersectează. Elena Ferrante pare să fie în principal un adept al ciclicității: personajele pornesc dintr-un punct la care, sub o formă sau alta, revin. Pentru cititor, aceste întoarceri da

Escapada, de Lavinia Braniște. Recenzie.

Nu demult, eram în căutarea unei cărți ușoare, cu care să adorm în mână. Preferabil niște schițe. Cu resemnare, fac parte din generația amorțită de Internet, care trebuie să depună eforturi intelectuale notabile ca să poată urmări un fir narativ mai lung de câteva pagini. Pe principiul  ain't nobody got time for that . Am dat peste Escapada , cartea Laviniei Braniște. Descrierea se potrivea criteriului meu de carte de noptieră (De fapt, vorba vine de noptieră. Cu aceeași resemnare, fac parte din generația care preferă să evite efortul de a se deplasa până la librărie sau de a șterge praful din bibliotecă. Aleg să-mi înghesui pornirile intelectuale pe un Kindle. Apropo de asta, de ce niciun site românesc nu vinde e-book-uri în format .mobi pentru Kindle? De ce trebuie să hack-uiesc tot timpul alte formate dubioase și să mă simt aiurea în ciuda faptului că am plătit pentru carte?). Așadar, cartea de noptieră  avea următoarea descriere: povestiri relativ scurte.  Întruchipări al